lördag 9 januari 2010

Som lumpen

Jag är upprörd. Jag stampar i golvet och skriker, hoppar smäller i dörrar, dricker kaffe med en bitter min och vägrar att foga mig. Jag bara vägrar! kliver runt på Malmös gator och fokuserar blicken mot högsta instans, polis! domstol! Jämo! lärarförbundet! Olof Palme! Reinfeildt! Hjälp mig dårå. Hallå! Mamma! Titta vad dom gör!

Vi har sista filosofikursen. 4,5poäng. Det är jättelite poäng. Bara fyra och ett halvt stycken. Det här ingår.

1: Fem föreläsningar.


2: Läsa en uppsats på svår engelska
(på 25 sidor)

3: Läsa en till uppsats på svår engelska.
(på 30 sidor)

4: Förstå båda uppsatserna.
(Känna sig korkad, slå upp på babelfish, facineras av att maskinen lägger till ett ord i översättningen om man gör en radbrytning någonstans, ångesta loss över tanken på de andra smartisarna med intelligenta, djupa, ifrågasättande uppsatser med svåra ord som jag inte riktigt har förstått innebörden av, och kallt inse hur det kommer kännas att lämna min uppsats till dem för opponering.)

5: Komma på en frågeställning som knyter samman de här båda uppsatserna.


6: Skriva en en sammanhängande text. Utan några som helst vändningar som inte kunde förutspås i inledningen och tillstymmelsen till
personligt språk. Men gärna med helt nya spexiga tankar om varats natur, om vad som är en upplevelse, egentligen, eller heta, modiga ifrågasättningar av olika argument om att en upplevelse kanske inte är en upplevelse av tinget, utan bara av tinget så som det ter sig för oss, och därmed.... Ja. Därmed vad? VAD GÖR DET FÖR FUCKING SKILLNAD???

7: Göra korrekta refereringar.



De har lurat oss. Detta är fusk. Bestämmarna brinner så för filosofiska metoder och uppsatser att det bara inte går att ta bort någon av delkurserna, trots att vi har varit tvungna att halvt om halvt stressa igenom hela terminen och nu i slutet lägger ner energi för åtta poäng för att bara få fyra. Och ett halvt.

Men det hjälper inte att vägra, att stampa i golvet och känna sig stött och lurad, eller att skrika högt till mamma, att räkna timmar. Betyg eller inte betyg, suit yourself.

Det känns som lumpen. Men utan känslan att det kommer i alla fall bli grymt att berätta för barnen om trettio år.



Dreadsen och mitt huvud är separerade. Döda maskar i Pärlans skolåda. Hon ska spara dem och ge mig dem när jag ångrat att jag slängt dem, när ett stort behov, kanske en panik, faller över mig och jag bara måste få se dem en sista gång, röra vid dem, doppa dem i något, peta in dem i örat, dra dem hårt mot halsen och njuta av sandpapperskänslan. Det kan bli när som helst. Verkligen vilken dag som helst i mitt liv.


Det är faktiskt ännu finare i verkligheten.

7 kommentar:

catrin sa...

Jaja, du kan ju dryga dej bäst du vill angående dreadsen! Men det kommer att komma en dag..! Och då kommer du vara evigt tacksam.

Jenny Green sa...

Ja. Det är ju det jag säger. Närsom helst.

Anonym sa...

Dryg men förnuftig kommentar från Malin: 4,5 poäng heltidsstudier = 120 arbetstimmar. Så är det universitetet som är grymma eller är det vi som är lata? Jag tror på det senare. Och tänker att de har det mycket, mycket, MYCKET värre i Kina. Kram och lycka till (jag håller på med en hemtenta så jag är också bitter, men försöker tänka att det kunde varit mycket värre)

Jenny Green sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny Green sa...

Visste inte att det fanns en beräkning på antal timmar per poäng, där ser man! Men det stämmer ändå inte riktigt. Eftersom vi officiellt fick uppgiften igår och den ska vara inne om en vecka. 120 timmar är fem dygn. Och jag tror inte de tänkt att vi ska sitta fem dygn. Så det är fortfarande nåt som inte stämmer... Men tänk på kineserna. Det borde man göra oftare. Lycka till Malin!

Anonym sa...

fan vad din blogg är skön. Man glider in lite på måfå bara och så får man njuta av dina sköna formuleringar... naaajsss...

Jenny Green sa...

Yeah! Gött att höra! Åh. Så vill jag precis att det ska kännas!!!!

Skicka en kommentar