onsdag 10 mars 2010

Min bok är färdig.

Nu, idag, faktiskt klockan nollnoll nollnoll, skrev jag färdigt min bok.

Undra hur många gånger till jag ska skriva färdigt den.

Undra om jag kommer kunna låta bli att gå in imorgon och bläddra upp och ner, pilla lite här och där.

Men faktiskt, första gången på evigheter, vet jag inte vad jag ska pilla till, om jag känner för att pilla imorgon. Men nåt hittar man väl alltid.

I höstas var planen den här:

Skriv ut.
Läs igenom, markera ALLT som du vill ändra
Lägg in ändringarna
Skriv ut, få respons
Gör några småändringar
Skicka iväg
Glöm.

Rött är avklarat. Blått ligger framför mig. Men jag känner mig inte färdig. Fast jag bestämde att jag skulle vara det nu. Jag känner för att skriva ut, läsa och göra nya markeringar, alltså för att börja om planen från början igen. Jag hoppas jag vågar låta bli det.

Förr lämnade jag vilka texter som helst till det här folket, ingenting var pinsamt eller jobbigt. Känns det lite jobbigt nu för att det var längesen vi responsade på varandras texter? Eller känns det jobbigt för att det här faktiskt är (ska vara) min roman, A till Ö och efter mina genomläsningar och det jag borde kunna stå för mest av allt hittills? Visst borde jag vara nöjd och känna att det inte kunde bli bättre att det var detta jag strävade efter hela tiden?

Nej. Det är det man är ute efter. Men det verkar som att ytterst få författare känner så, någonsin. Ändå strävar man på. För kanske en dag? Är det så man, vi, de, tänker?

"Efter mina genomläsningar", skriver jag. Som att jag aldrig mer ska läsa igenom och redigera. Men det ska man ju. Såklart. Men ett manus måste väl få kallas färdigt innan det är godkänt av förlaget och står i bokhandeln? Det måste väl få finnas olika grader av "färdigt"?

En del säger att man ska redigera sitt manus tills man bara sitter och flyttar kommatecken innan man skickar in det. I så fall är jag inte där. Jag flyttar stycken, bygger ut stycken, stryker ner samma stycken, andra stycken. Läser sidor som var bra för några månadersedan, tycker de är informativa och torra.

Att ha läst gått vilse bland sina . Irriterande att det tar tid att låta texter vila, att min text skulle behöva vila månader för att jag skulle hinna ställa mig utanför igen.

Nej. Jag ska hålla mig till planen. Respons nästa. Informativt och torrt eller inte.

Varför skriver jag alltid "min bok" och inte titeln? Egentligen skäms jag väl inte över titeln? Eller? Egentligen tycker jag det är en ganska bra titel. Ganska i alla fall. Bäst av alla jag har provat hittills. Ändå skriver jag "min bok".

4 kommentar:

Malin sa...

Vad duktig du är Jenny! Jag är imponerad. Förresten så kommer jag jättegärna på lördag, har inte svarat på mailet men har ju sagt till Catrin. Ses då! Kram

the pearl sa...

Underbara fina Jenny. Jag förstår att det är jobbigt & konstigt & svårt. Jag ser supermkt fram emot att få läsa & ge respons. Puss&kärlek.

elof sa...

Pepp, pepp, pepp!

Jenny Green sa...

Japps! Kul och pepp och jag är också impad. =) Ses på lördag!

Skicka en kommentar