lördag 26 december 2009

Apatiskt småstressad

Julklapparna är så fina. Så precis. Spikmatta och Brian Froudböcker och Spung (fast det är omöjligt!) och Riket på dvd och en ultrasupermixer och underbara knäraggsockar, alldeles hemgjorda, och superkoola örähängen Yeah.

En riktig bloggare hade antagligen lagt upp bilder. Jag ska jag ska. Men inte nu. Nu vill jag gnälla lite. Inte på¨julen. Den har varit underbar. Och om den känslan kunde hålla i sig skulle allt kännas underbart nu med.
Men jag läser filosofi.

En 35 sidor lång artikel (PÅ ENGELSKA! FACKSPRÅK!) om funktionalismen kontra behaviorismen. 4,5 högskolepoäng och jag måste antagligen ställa mig in på att engagera mig sju gånger mer än jag hade tänkt mig. För 4,5 poäng. Eller skita i detta och inte bli godkänd på filosofikursen.

Och en gammal Spanienvän kommer upp över nyår. Fyra dagar. Vi har mejlat fyra mejl på fem år. Ni förstår.
Egentligen vill jag bara:
vara ifred med min spikmatta.

Att mobilen piper ofta av alla kärlek som ramlar genom den.

Ha en vecka kvar hemma med familjen och inte ha några läskiga planer inför nyår.

Jag kan vara ifred med min spikmatta. Men det är skolk. Allt känns som skolk. Det enda som borde göras är filosofin. För snart är det försent för Lisa kommer och sen är det försent och sen får jag IG i filosofi och Motivation och Viljestyrka och Bra-het och Människa i förlängningen i Livet. Och ni vet hur de går då.
Självmord inför publik efter att läst en bok på hebreiska och diskuterat den som om man förstått dess mening rakt igenom, fastän man inte förstått ett ord. Eller kanske ett ord. Men vad kan man göra.

Jag skulle vilja glida runt och se en film jag tycker om. Men det går liksom inte för då kommer jag få IG i Livet.. Jag skulle kunna tänka mig att gå en promenad. Men det vore skolk och skolk skulle bli stress för att jag inom en snar framtid måste diskutera en hebreisk bok som om jag förstod den.

NEDAN: Allmän observation och sanning:

När mobiler ligger bredvid en person som vill att de ska pipa är det som att ha en klump svart tystnad bredvid sig som absorberar allt i hela rummet och så småningom personens själ. Eller det som vi referar till som själ. Alltså personens hjärna.

2 kommentar:

catrin sa...

Du & din stress. Chilla nu. Inget kommer lösa sej av att du bara hetsar upp dej nåt fasligt. Det kommer gå bra. Som det alltid gör.
Och om man skulle få IG på en delkurs i filosofi så får man inte IG i Livet. Lovar.
nattispuss&kram

elof sa...

jag tror att din och min mobil har samma föräldrar. min plingar också alldeles för sällan av kärlek, mest av att batteriet är slut. mer kärlek säger jag!

Skicka en kommentar