måndag 21 december 2009

Guide till Nylyckan

Jag får en hel del mejl angående min blogg, och många av dessa bönar och ber om en fotoguide till min barndomshem Nylyckan. Jag har upprepade gånger sagt att det är inte det jag vill ha på min blogg, min blogg ska vara annat än öppet privat. Men eftersom det är jul så tänkte jag ge alla er läsare den här lilla gåvan.

Så, från mig till alla er. En liten guide om Nylyckan och dess miljöer.




Min barndoms klätterträd. Förr var grenarnas bark var blankputsade av alla fötter ben och armar som klängt sig fast.
Taget från grusvägen utanför huset. Bakom alla träden däruppe ligger vår skola, ettan till sexan.

Tanya och jag på skogspromenad upp till tjärnen.


Vardagsrummet, husets kärna och familjens högkvarter.









En tavla som jag gillar.

Mammas nya pyssel. Hacka nålar i ull tills det blir figurer.

En liten kinesisk fiskargubbe i vår bokhylla.

I köket, utsikt mot hallen. Klockan i dörröppningen är julmojs. Den har hängt med sen mammas barndom och spelat fortfarande Stilla natt plingplong.

Köksbord, lite belamrat med mina grejer som vanligt efter att jag just landat.

Matlagningshörnan

Grejer ovanpå ett skåp i köket. Ett fint gammalt skåp med porslinslådor som jag av någon anedning bara fotade delar av, ingen helhet.
Det fina med det här skåpet är att det inte är svenskttillverkat, men någon har med sin knaggliga svenska försökt skriva "polersaker". Vi har dock inte polersaker i skåpet.

Tadaa! Familjen Greens berömda tomteparad!

Och den här har jag gjort helt själv!! Kan ni tänka er! Under julpysslet i tvåan. Han har tappat skägget de sista åren bara...

Julkalendern som mormor broderat alldeles själv, en till mig och en till Johan. Älskade vackraste mormor.

Tyvärr blir det inga kort på övervåningen. Och inga kort på hallen. Men de finns, de gör det. Även badrum, skoställ OCH källare! Men dessa lämnar jag åt fantasin. Det kändes roligare att ta på saker som känns utmärkande och betydelsefulla.

0 kommentar:

Skicka en kommentar