söndag 20 december 2009

Roman och kortrapport

Just i denna stund sitter jag och skriver på min roman, med min nya vetevärmare om halsen (julklapp nr 1) och tuggar på hembakat knäckebröd med ost (julklapp nr 2).

Det har hänt speciella saker det sista. Bland annat en minijulafton med Elof och Pärlan som slutade i spontan glöggspetsning, snökrig och kärlek i ett Malmökollektiv. Men det känner jag inte för att skriva om. Så jag lägger upp ett nytt romanutdrag. Vore superfint med någon kommentar, bara någonting, så jag känner mig lite pushad.

Här kommer det. Mormorsbesöket!

"Mormor har en egen trudelutt på ringklockan. Kort kort lång kort. Hon slår armarna om mig, vi gungar och hennes örhängen pinglar. Men hon lyfter inte upp mig. Kanske hon slutade med det när jag slutade säga puss puss i telefon.
– My, min lilla sockerbit, tar du med dej en av mina väskor in i köket.
Hon hänger jackan och försvinner in i köket. Jag trycker in mig i den. Först näsan sen pannan, halsen, öronen, händerna, rumpan. Gammal bok och hårspray och levergryta, hennes lukt är överallt men lite mer i vid kragen. Jag slickar på den och stryker kinden en sista gång innan jag tar hennes väskor med mig in i köket.

Mormor har båda armarna om mamma. Mamma snörvlar och stryker hårt över sina röda ögon så att de blir ännu rödare. Jag ställer mig bredvid dem och stryker mig mot deras bröst.

Mamma ställer fram bullar och hallonpaj. Mormor klappar sig på magen och blinkar mot mig.
– Ni vet, vi tjejer måste ju tänka på vad vi stoppar i oss.
Det kommer rök ur bådas kaffekoppar, mamma håller båda händerna om kaffemuggen och blundar när hon sväljer. Mamma har nakna tår på min stolkant. Ibland sträcker hon på dem och viftar med dem på min rumpa. Jag målar naglarna bebisblå. Det är svårt att inte trycka ut färgen på fingrarna och lite kladd på fingerspetsen måste det bli. När första handen är färdig skakar jag fingrarna och blåser på dem tills jag blir yr.
– Får jag se?
Mormor drar glasögonen långt ner att de klämmer ihop hennes näsborrar och håller försiktigt i min hand. Hon har en stor grön sten på en guldring som täcker fingret ända upp till där man böjer det. I Titanic har Rose en stor blå runt halsen.
– Fint gumman. Det är lite utanför här och där. Men det blir nog en riktig liten dam av dej, en dag.
Hon ser på mig som att hon har sagt nåt snällt.

Mormor ställer upp alla sina väskor och påsar på diskbänken och vi vänder stolaran mot henne. Första lådan är levergryta. Andra är köttbullar. Sen kommer en påse klementiner, tidningen till mamma och en Kalle Anka pocket som hon lägger framför mig.
– Varsågod Myran. Sen har vi den här. Den är min jag häromdagen, visst är den underbar, vad tycker ni?
Hon drar upp en lilaglansig halsduk och virar om håret, snurrar runt och skrattar. Hon låter lite som Kattis.
– Ja, verkligen ett köp jag är nöjd med.
– Den är superfin mamma. Fantastiskt skönt att ha dej här. Väldigt bra.
Jag börjar bläddra i pocketen men ser ändå att mormor lägger en hand på mammas kind när hon har satt sig. Mamma drar ner ögonbrynen och ögonen ser fortfarande röda ut.

– Gå nu och ta en lång dusch, min flicka. Se till att komma ut hel och ren i hyfsade kläder. Så får jag och My lite tid själva också.
Mamma nickar och försvinner. Mormor prasslar med påsar och nynnar. Snart kommer hon fråga hur jag mår och jag kommer svara att jag mår bra.
– Hur mår du då My?
– Jag mår bra hur mår du?
– Ont i ryggen och fötterna, men annars så. Tanten börjar bli sliten vet du.
Hon tar upp tanttidningar och lägger på bordet och till sist en grön flaska med rödvin.
– Mammas speciella önskemål.
Jag snurrar på den och det känns förbjudet. I hörnet av diskbänken är alla de gröna tomflaskorna borta. Allt annat ligger kvar, alla tidningarna, äppleskrotten och en gammal syltburk med torr sylt på botten.
Ur botten av väskan plockar hon upp ett kassettband. Fodralet är sprucket och det gör framsidan ännu finare. Mormor trycker ner bandet och playknappen i samma sekund och soldamm virvlar upp i ett moln. Precis på rätt ställe sträcker både jag och mormor armarna mot taket och skriker Fångad av en Stormvind."

0 kommentar:

Skicka en kommentar