onsdag 2 december 2009

På promenand genom stan

Allt går så fort, jag hinner inte vänja mig vid att vara vaken, hinner inte tänka alla tankarna jag ska ta itu med under dagen, förrän det är dags att sova igen. Och jag försöker komma ikapp, försöker vara effektiv men allt är så kort, en timme, en dag. Man bara reser sig ur sängen och sen ska man ner i den igen. Eventuellt hinner man äta något och se en film däremellan. Jösses.

Tiden är så relativ, om vi hade levt längre hade man inte tyckt att en dag betydde så mycket, det hade ju bara varit en dag. Undra om det hade varit lättare att koppla av, att slösa bort tid och spankulera på kullerstensgator, om vi levt längre. Eller kvittar det hur mycket tid vi har, kommer vi ändå glatt springa in i samma ekorrhjul? Antagligen...

FILOSOFI
Min föreläsare (han är gryyyym) pratade idag om Thomas Kuhn, och hans paradigmer. Om att vetenskapen lurar sig själv när den säger att den är objektiv, för inget är objektivt. Allt beror på vilken tid vi lever i, vad som är modernt, vilket universitet man blir utbildad till. Aristoteles teori om naturens mönster trodde världen på i några hundra år, men inte för att de var bäst, utan för att det råkade vara han som hade kontakterna, med Sokrates och Alexander den Store. Det var Aristoteles som öppnade en skola och spred sin lära. Därför blev det den man trodde på. Det kunde lika gärna varit någon annan.
Så är det nu med. Varken kemi eller fysik eller samhällsvetenskap är objektiv. Allt handlar om vilken ingång universiteten väljer, vilken ekonomi de har och vad som är modernt.
Min föreläsare drog ett exempel när saker inte passar in i paradigmerna, till exempel om vi hittar ett djur som inte verkar ha kommit till av evolutionen (har man sett några sådana?) Eller när man träffar människor som inte handlar rationellt. Detta passar inte in i den vedertagna paradigmen.

Jag antar att det finns en paradigm som säger att människan är rationell. Men jösses, vad orationell hon ter sig i mina ögon! Varje dag gräver mänskligheten sin egen grav, och varje dag dödar vi varandra, inte bara i krig, utan också närstående, som man tycker borde ingå i "flocken" man ska skydda och ta hand om. Varje dag tar människor livet av sig själva. Varje dag spelar folk bort miljoner på poker och går i konkurs.
Eller för att vara mindre dramatisk. Bara en sån sak att människor gör sånt de blir ledsna av. Inte så rationellt.

Så kommer psykologen och säger att det är en naturlig reaktion på världen vi lever i. Vi förstör jorden för att vi inte känner ett personligt ansvar och egentligen inte kan förstå att det vi gör här påverkar därborta. Jag säger att sådana förklaringar kan man alltid hitta. Ad hoc-hypoteser. Hypoteser som bara används för att rädda andra hypoteser som man tycker om. Som hypotesen att människan är en rationell varelse.

Människan. Sån liten ynklig figur. Vilken jävla kanin som helst måste vara lyckligare i genomsnitt än vad människan är.

SKOJIGA SAKER!
Jag har varit på juklappspromenad idag. Provsmakar marsipan och luskat efter julklappstips av familjen, skrivit och funderat. I Lund ramlade jag förbi den här affären, Fyndkällaren (länk till sydsvenskans artikel om secondhandbutiker)

Vilken liten skattgömma! Ner i en jordkällare, genom en liten gång och sen är man där. Allt från tändsticksaskar från 40talet till ljuskronor för tiotusen spänn. Spel, prydnadsaker till förbannelse, gubbiga bokstöd med gubbiga veteranbilar på, LPskivor, spel, tomtar och smycken och jösses Amanda.

Sen trollades jag helt magiskt till Malmös secondhand-affärer. Hittade en kjol på "Öppna hjärtat" som var så jävla fucking fantastisk! ojojoj. Silvergrå sammet med volang, i lager på lager av olika underkjolar och ditten och datten.

HÄRMED ÖNSKAR JAG MIG DEN I JULKLAPP. Om den passar. Den måste passa. Man får väl ha lite koll på min storlek. Tjukika på kjollappar eller mäta eller nåt.

Så får man göra ett snabbt move, för om en vecka springer jag dit och köper den själv.

Jösses. Nu är den här dagen också slut. Jag har ju inte hunnit börja än! Hallå! Jag är inte klar! Kan man få lite extra tid?

2 kommentar:

elof sa...

Jag tror faktiskt att du skulle vara stressad oavsett hur lång tid du hade på dig att leva. Du måste hinna ta det lugnt också!!!

Jenny Green sa...

Fin du är Amanda. Jomenvisst, fast nu pratar jag mest om människor generellt. Jag har varit väldigt avstressad den här hösten, känns GÖTT! =)Ses snart!

Skicka en kommentar