fredag 6 november 2009

Avslutat filosofiföreläsningen.

Koncentrationen vägrade följa med in, vi slogs och skrek men jag fick gå på föreläsning själv, helt ensam med Wittgenstein och funderingar kring hur och varför språk har en mening. Han blev outsägligt besviken över att han inte fick träffa Koncentrationen.

Jag var tvungen att förklara att det bara inte gick idag, att det inte var upp till mig att bestämma, att jag hade försökt dra in Koncentrationen genom salsdörren, visade upp rivmärken jag fått på armarna i vår kamp, och märkena som blivit på väggen där Koncentrationen satt sina upp sina fyra ben som bromsklossar när jag skulle dra in den i klassrummet. Motståndet hade inga gränser, idag var inte Koncentrationens dag. De gälla tjut som seglade upp ur dess hals ekade i Kungshuset, det hela blev ganska pinsamt.

Wittgenstein blev uppenbart sur, gjorde den där snörpiga minen och tryckte upp glasögonen på näsan som han alltid gör när han tycker folk behandlar honom som att de inte visste vem han var.

Om ni frågar mig så tycker jag minsann att Wittgenstein kan sköta sina kort lite bättre han också. Man är faktiskt två i en relation, och han bjuder inte precis in Koncentrationen att sitta ner i hans massagestol och sen äta havrekakor och dricka glögg (och det är inte bara för att glögg inte finns att köpa i affärerna än).



Nästa vecka ska vi ha fem timmar i skolan. Först föreläsning och sen textstudium. Textstudium är galna.

Man bli galen. De andra älskar att bli galna men jag kan inte riktigt hoppa på det tåget. Det känns som att tåget inte går till något ställe som förgyller mitt liv.

Efter de där fem timmarna ska vi fira. Mest ville vi fira, så vi bestämde att fira att vi inte blir utkastade från vårt anrika Kungshus. YEEEY! Fanfarljudfil!!! Inte än, i alla fall.

Jag skulle gärna berätta lite om vad vi pratade om igår. The crazyness. Hur vi fick ca 18 frågor och ägnade första timmen åt att gå igenom den första.


"Är åtskildhet en egenskap? -Det kan det väl inte vara, man måste ju vara två för att vara åtskilda, man kan inte vara det själv, oberoende av något annat. - Men viilken egenskap är egentligen oberoende av något annat? Allt är väl relativt?"

"Vad är de definierade egenskaperna för ting?"

"Färg är (såklart!) ingen egenskap- hur definierar vi färg då? vad orsakar färg?"

"Vad är skillnaden mellan sakläge och sakförhållande?"

"Vad menar Wittgenstein när han säger världen, vad är världen?"

"Var går gränsen för enkla och sammansatta entiter enligt Russel?"

"Allt som kan tänkas är logiskt, eftersom världen är logisk".

"Om vi plötsligt upptäcker ett nytt användningsområde för något, eller en ny tanke, är inget nytt med den, den har funnits där hela tiden. För alla ting innehåller alla möjliga saklägen och sakförhållanden i sig själva. "



Jag kan inte illustrera galenskapen som grep oss alla, mig lite mindre än de övriga. Egentligen krossades bänkar, träd planterades i golvet, folk grät i hörn och skrek "JAG FINNS INTE!!!" vi byggde också en prototyp av en rund fyrkant och undrade hur den kan ha mening.


Fredageftermiddag. Har övergett alla jag känner att falla ner i avgrunden som blir då jag inte är närvarande, för att istället låsa in mig på mitt rum med mina tre hänglås och göra nåt estetiskt, mystiskt. Vi får se vad det blir. Det kan bli att ta del av andras kreativitet. Som att läsa. Eller se en film.


NEDAN: En liten skiss av en favorittecknare, BRIAN FROUD (googla honom, speciellt hans goblins är outstanding) ni kommer hitta honom i min länklista som dyker upp... en av de kommande dagarna (hur många dagar ingår i de kommande dagarna? Egentligen alla som någonsin kommer komma. Men egentligen brukar man mena de ungefär de två till fem närmast kommande dagarna. En språkfilosofisk fråga. Tror jag.)




3 kommentar:

Anonym sa...

Om det här var facebook skulle jag klicka "like" på det här inlägget.

Jenny Green sa...

<3 Kul att höra!
I'll keep up the good work.

jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

Skicka en kommentar