måndag 23 november 2009

Självgodheten gästbloggar från sina höga hästar

Jag har inga större ambitioner med att joina bloggsverige.

  • Jag vill bara skriva lite opretentiöst för en gångs skull
  • Jag vill bara läsa andras spännande bloggar och hitta mig på deras länklista.
  • Jag vill bara få lite koola kommentarer från folk jag tycker är koola
  • Jag vill bara kunna se intelligent ut i kommentarer till andras bloggar (fast jag bara är en medelmåttaråtta! Ha, vad lurade de blir!)
  • Jag vill bara se mitt eget foto på en äkta hemsida
  • Jag vill bara kunna känna att jag nästan är kompis med de författarna jag läser.
  • Jag vill bara bli mer uppdaterad på debatter (som jag väldigt länge har gått med ryggen vänd mot.)
  • Jag vill bara visa upp de fula sidorna av mig själv i tryck. (Eftersom de är i tryck blir de koola sidor istället för fula sidor. Kolla nu till exempel: "Jag brukar peta näsan på tåget och smätta iväg kråkan på snubben mittemot". Om ni sett mig göra det hade ni inte tyckt att jag var någon häftig person. Men nu skriver jag det med tryckbokstäver. Nu tycker ni att jag är ganska tuff. MAGIC!)
  • Jag vill bara veta att någon därute kanske läser ett inlägg eller två och faktiskt tycker det är roligt.
  • Jag vill bara hitta lite nyheter att blogga om, länka till dem och lura läsare till att tro att jag är en nyhetsblogg, få dem att komma hit, som getingar till honung, och sen få dem att fastna i mitt bloggklet! Fastän jag inte alls var honung! Utan leverpastej!
  • Jag vill bara att ett litet blygsamt förlag ska tycka det är värt att ge ut mig för att folk känner till mig genom min blogg.
  • Jag vill bara öka mina läsare och snart hitta folk som bloggar om min blogg
  • Jag vill bara lägga upp lite romanutdrag jag tycker om, så att någon någongång läser den där boken jag jobbat på!
  • Jag vill bara utge mig för att vara lite mer självsäker än var jag egentligen är, locka förlagsfolk att läsa min blogg och få dem att känna att jag är nästan utgiven för att jag låter så självsäker och världsvan! och förtrolla dem till att ge ut mig, utan 10 års redigeringsarbete.
  • Jag vill bara sitta i SVTs godmorgonsoffa (eller TV4:as, det är okej) och prata om min bok och arbetet. Sen se in i kameran och säga "Följ mig i mitt nya författarliv på min blogg!"
  • Sen vill jag bara att tittarna ska bli nyfikna, och tycka om min blogg och därför läsa mina böcker. Kanske kan det hela leda till ett pris, av något slag. Augustpriset kanske. Eller vad vet jag. Jag är inte den som är den.

Det ska väl sägas också, att det här är min blogg. Det är ju inte jag. JAG är ju inte sån som jag låter i min blogg. Min blogg är inte min dagbok. Jag skulle aldrig lägga ut mitt innersta jag på nätet. Nejnej. Bloggjaget är inte köttjaget. Eller är det det? Är köttjaget just såhär självgott, med hårtsmidna planer bakom en så svensson-sak som en blogg? Så kan det såklart inte vara. Eller?

Jag ville egentligen bara säga att jag tror jag hittat en ganska skön nyhetsblogg. Med många arga kommentarer och många upprörda svar på kommentarerna. Spana in pansarvagnsbilden! Snygg, jag liksom känner adrenalinet i den killens ben...

0 kommentar:

Skicka en kommentar